لو انت مدرس..تعرف علي طريقة التدريس أونلاين معلومات محدش هايعرفهالك؟

لو أنت مدرس تعاله اتعرف علي طريقة التدريس أونلاين للخليج او في مصر والربح من التدريس أون لاين بجميع الطرق وزيادة الدخل بعد انتشار منصات التعليم عن بعد في الفترة الاخيرة، هنتعرف علي معلومات مهمة حول طريقة التدريس اون لاين؟ وطريقة الحصول علي دخل كويس من شغل تدريس أونلاين.

عزيزي المعلم الفاصل..السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أهلا بك معنا في موقع نقدر التعليمي، اليوم سوف نتعرف علي اساسيات التدريس اونلاين وما هي أهم الادوات والبرامج المستخدمة في التدريس اون لاين والمواقع التي سوف نحتاجها عشان نقدر نشتغل تدريس أونلاين..كما سنتعرف علي هل يوجد فعلا ربح من التدريس أون لاين؟

ما هي طريقة الربح من التدريس اون لاين في مصر والخليج ؟

ما هي طريقة الربح من التدريس اون لاين في مصر والخليج ؟

طبعا طالما انك دخلت علي المقال ده يبقا أنت بتبحث عن معرفة الطريقة الصحيحة للتدريس اون لاين، اليوم سوف نتعرف علي اجابة العديد من الاسئلة المهمة جدا بخصوص عن “درس خصوصي” بس اونلاين، ايوه هانتعرف ازاي تدرس خصوصي اونلاين.

هنتكلم على انواع الدروس الاونلاين وايه اللي يناسبك فيهم على حسب امكانياتك، تابع معايا هانتكلم في شوية كده عن الطريقة الصحيحة عشان تدريس اون لاين للخليج وأفضل مواقع التدريس اون لاين وما هو اسهل برنامج للتدريس اونلاين والمستخدم كثيرا في شغل تدريس اون لاين.

هل يمكن الربح من التدريس اونلاين ام لا..؟

الربح من التدريس اونلاين اصبح من الامور المتاخة لاي مدرس او مدرسة متميزة بشرحة وبالمادة العلمية الجيدة، حيث بعد حدوث أزمات عديدة حدثت حول العالم مما أتاح لكثير من الدول من الاعتماد علي منصات التعليم عن بعد، حيث أًصبح العديد من الطلاب والمدرسين تربطهم منصة تعليم عن بعد لتلافي المادة الدراسية.

نرجع لاجابة السؤال بتاعنا هل يمكن الربح من التدريس اونلاين..؟ الاجابة هي: نعم يمكن الربح من العمل في التدريس الاونلاين للخليج او في مصر وهانتعرف طريقة العمل علي موقع التدريس اون لاين وما هي البرامج المستخدمة في شغل منصات تدريس اون لاين، بس هانتكلم الاول علي أنواع الدروس الاونلاين تابع…

ما هي أنواع الدروس الاونلاين والبرامج المسخدمة في التدريس اون لاين؟

ما هي أنواع الدروس الاونلاين والبرامج المسخدمة في التدريس اون لاين؟

يختلف أنواع التدريس باختلاف الامكانيات المتاحة لديكم، ايه اللي يناسبك فيهم على حسب امكانياتك تاني حاجه ايه البرامج المطلوبه عشان نقدر نشتغل تدريس اونلاين يعني احنا عندنا نوعين من البرامج:

النوع الاول هو
البرامج اللي هتوصلك بالطلبه اثناء الشرح يعني او اثناء الحصه.
النوع التاني هو
البرامج هيكون الحاجات اللي انت هتعرض بها الماده العلميه بتاعتك اثناء الشرح.

بعد ما اتكلمنا علي انواع برامج التدريس الي هانستخدمها في الشغل هنتكلم علي طرق العرض نفسها ازاي نعرض الماده العلميه والادوات اللي هنستخدمها عشان نقدر نطلع الحصة بجوده كويسة او الفيديوهات بتاعتنا تطلع بجوده كويسة.

طيب ايه! ايه البرامج الي هاستخدمها في الشرح ياعمنا تابع هقولك
بس يا عزيزي لو هانشتغل مباشرة مع الطالب يعني حضرتك هاتبقا عامل بث مباشر انت والطالب مباشرا يبقا هانستخدم ثلاث برامج رئيسية وهي “برنامج zoom” كما هانستخدم “منصة teams” واخيرا “برنامج teachmint” هنتكلم بخلاصة عن كل منهم تابع عزيزي المعلم…

  • برنامج زوم zoom: هو برنامج مشهور ولا يحتاج انترنت قوي والبرامج مع جميع الطلاب، ستحتاج إلى نسخ رابط الدعوة ومعرف الاجتماع وكلمة المرور ولصق هذه المعلومات في بريد إلكتروني أو نظام إدارة التعلم أو أي تطبيق آخر تستخدمه للتواصل مع طلابك.
  • برنامج teams تيمز: أحد أهم برامج للتعليم عن بعد من أبرز البرامج التعليمية المستخدمة لمواصلة الدراسة في العديد من أنحاء العالم. وهو أحد البرامج التي صممتها شركة مايكروسوفت.
  • برنامج teachmint: يُوفر هذا التطبيق منصّة ذات خصائص متميّزة تسهّل عملية التدريس عبر الإنترنت. ويتيح هذا التطبيق على الإنترنت استخدام السبورة التفاعليّة، واجتياز الاختبارات، ومن أهم البرامج لعمل فصول الكترونية لشرح الدروس اونلاين عن بعد بين الطالب والمعلم.

بالنسبه للفيديوهات يا جماعة انت شوف انت تقدر تصور الفيديو بتاعك ازاي هل انت مثلا معك كاميرا موبايل كويسه لو معك كاميرا كويسه هل انت هتصور على سبوره او هتصور على شاشة سمارت او حتى هتعمل الفيديوهات بتاعتك على الكمبيوتر او اللاب.

حسب الفيديوهات بتاعتك وامكانياتك هتطلع ايه تمام فهنا في تصوير الفيديوهات انت اكيد محتاج كاميرا موبايل كويسة محتاج حامل عشان تصور به يعني تثبت التليفون في الحامل وتبدا تصور السبورة وتبدا تشرح تمام هنتكلم برضو في الادوات بالتفصيل بتاعتنا وبعد كده بعد ما سجلت الفيديوهات بتاعتي دي هبدا ارفعها على حاجه من اثنين على المنصة “احترافي” او على اليوتيوب “لسه بنبدأ” وفي ناس بترفعهم على الاتنين زي….
الكلام ده يعني اغلب المدرسين اللي هم مشاهير اليوتيوب اللي احنا بنشوفهم دول اللي عندهم منصات بيبقى نظامهم ايه بيرفع كل الفيديوهات بتاعت الشرح بتاعته على منصه معينه تمام..

تمام وبعد كده بيختار الفيديوهات الكويسه اللي هاتظهر شكله قدام الطلبه او اللي هاتبين شرحه بيكون كويس فيها قدام الطلبه إن المدرس ده جامد جدا ويروح يرفعها على اليوتيوب بحيث لما الطالب يشوفه على اليوتيوب اللي هو متاح لاي حد تمام فيقول لا انا احجز مع الاستاذ ده على المنصة عشان اتابع باقي الفيديوهات تمام يارب تكون الفكرة وصلت.

تعرف علي افضل برنامج للتدريس اونلاين في العالم مجاني ؟

افضل برنامج للتدريس اونلاين في العالم موقع نقدر

طبعا في بداية الامر يجب عليك عزيزي ان تعرف انك ليس عندك جمهور كبيرة في بداية الامر لذلك يمكنك ان تبدأ بتسجيل المراجعات او الدروس ورفعها علي موقع اليوتيوب لزيادة الشهرة وبعد ذلك يمكنك البدأ في انشاء منصة تعليمية للتدريس اونلاين لخدمة جمهورك، الان سوف ننشر لك عبر موقع نقدر التعليمي فيديوهات عن برامج التدريس الاونلاين تساعدك في تسجيل الشروحات.

الان انتوا معانا في شرح برنامج zoom زوم في التدريس الاونلاين واعطاء الدروس

شرح برنامج التيمز من الالف للياء في تعلم ادارة الحصة والتدريس الاونلاين

أفضل برنامج للتدريس أونلاين لجميع المعلمين والتخصصات تيتش مينت Teachmint

مهم جدا جزء الدعايا وضورها في التدريس اونلاين

من أهم الجزئيات في شغل التدريس اونلاين هي الاهتمام بعمل دعايا حتي لو دعايا بسيطه ومن أمثلة الدعايا هي عمل لوجو خاص بشغلك سواء باسمك او باسم شهرتك وعمل بوسترات اعلانية وهوريك زيها بس كمل معايا من المهم جدا عمل بوسترات للمدرسين عشان تنشر شغل علي الفيسبوك والانستجرام وغيرها.

تمام يعني الدعايا عرفنا انها مهمة بس انا مش بعرف اصمم طيب جبنالك الحل هاسبلك دلوقتي حساب ورقم حد موثوق شغله بروفشنال وبيعمل لوجو وغلاف لصفحتك وبيعمل بوسترات بشكل احترافي وفي الاخر سعره حلو جدا.

طيب ايه! انا مش بعرف اصمم رشحلي حد يعملي تصاميم ولوجو ويكون موثوق
دلوقتي تقدر تعمل تصميمات بشكل احترافي وبسعر حلو من خلال التواصل علي رقم 01090529808 او الفيس بوك وتقدر تشوف نماذج من شغل التصاميم من خلال رابط الشغل من هنا

طيب برضو عايز اعرف ازاي هشتغل في التدريس اونلاين للخليج او للمصريين

خلاص احنا عرفنا فيديوهات بتاعتنا نعملها باي طريقه سواء كنا هنصور بكاميرا موبايل سواء كنا هنصور على سبوره سواء كان عندك شاشه سمارت وقلنا حسب الامكانيات وبناخذ الفيديوهات دي نرفعها.

الخطوات بتاعتها الحاجات اللي هتستخدمها وخلاص على كده فطبعا انا كواحد مبتدئ طبيعي مش هفكر في المنصه يا جماعه يعني انت طبيعي بتعمل منصه لما يكون لوج ليك جمهور كبير والجمهور الكبير ده هيشترك وهيبقى فيه فعلا دخل كويس وبالتالي اه اقدر اصرف واعمل منصه واعمل كل الحاجات دي.

انك لسه مش مشهور انت بتاجل موضوع المنصه دلوقتي طيب بتبدا بايه بتبدا باليوتيوب ان انت الفيديوهات اللي انت صورتها زي زي ما اتفقنا تبدا ترفعها على اليوتيوب طبعا هتنشئ قناه على اليوتيوب لو عايز تعرف
ازاي تنشي قناه على اليوتيوب للمدرسين وترفع عليها الفيديوهات..تابع الفيديو

طبعا متنسالش!!
طبعا متنسالش اني رشحتلك حد للدعايا فهنا عانعوز نعمل لوجو وغلاف للقناة خلال التواصل علي رقم 01090529808 او الفيس بوك وتقدر تشوف نماذج من شغل التصاميم من خلال رابط الشغل من هنا

الفيديوهات بتاعتك اللي انت نزلتها طبعا يوتيوب يعني الفيديوهات بتاعتك متاحه لاي حد سواء كان معك في الدرس او مش معك حاجه متاحه للجميع طبعا دي كويسه لانها بتخلي طلبك تشوف الاستاذ ده عامل ازاي شرحه ازاي قبل ما احجز معها هل هو كويس فهمت من شرحه اللي بشوفه على اليوتيوب ولا ما فهمتش فانت طبيعي لازم تنزل فيديوهات لك على اليوتيوب.

يعني لو مش على سبيل ان انت تفيد الطلاب هيبقى على سبيل الدعايه اللي هتعملها لك تمام طيب في
الحالتين يا جماعه بقى سواء منصه او يوتيوب الفيديوهات اللي احنا عملناها دي مش بنسجلها ونروح نرفعها على طول على اليوتيوب او المنصه لازم نعدم مرحله اسمها مرحله المونتاج.

يعني انت بعد ما صورت الفيديو عادي جدا بالكاميرا الموبايل بتاعتك تروح تعمل لها مونتاج ايه المونتاج ان انت بقى تحسن جوده الصوت بتاعك تحسن تشيل الاجزاء اللي ملهاش لازمه اللي شايف ان انت عملتها في الفيديو حاجات ما لهاش لازمه فانت بتقطع كل الكلام ده وبتحذفه وبتخلي الفيديو بتاعك عباره عن فيديو كده في تتابع في الشرح ما فيش اي وقفات في الشرح ما تخليش الطالب يمل من الشرح الكلام المتكرر يتشال.

ده فيديو هايساعدك

كيف اشتغل تدريس اونلاين بدون منصات التعليم عن بعد؟

كيف اشتغل تدريس اونلاين بدون منصات التعليم عن بعد؟

بالنسبه للجنب الشمال بتاع الفيديوهات احنا شغلنا كله يا جماعة هيبقى على المباشر ده اللي هو لو انت حد مبتدئ في التدريس اون لاين شغله كله مباشر والمباشر له مميزات كتير جدا زي ما قلت لكم من اول الحاجات في المباشر او من اول مميزات المباشر ان انت والطالب موجودين في الحصة.

فلو في مشكلة عند طالب في حاجة مش فاهمها الطالب بيسالك وبتبدأ تجاوبه اثناء الحصة وانت بتعرض قدامه الملف pdf بتاعك مثلا او لو بتشتغل على الباوربوينت هنشوف دلوقتي احنا هنشتغل على اي حاجه منهم ولكن انت المباشر مميزاته لو في اي مشكله مع الطالب يقدر يسالك فيها تاني حاجه انت بتجبر الطالب يحضر وقت الحصه لان انت برضو بتحدد معادين مثلا في الاسبوع لو بتدي حصتين فالطالب لازم يحضر في المعده والا الحصه هتبقى فاتته تمام.

وانت بتبقى شايف مين حضر ومين ما حضرش طبعا الواجبات المفروض ان هم بيبعتوها لك مثلا بتعمل جروب واتساب كده وبيبعتوا لك عليه حل الواجب او كل واحد بيبعت لك خاص عشان ما حدش يشوف واجب التاني انما انت بتعمل جروب عموما عشان تتعامل عليه.

يا جماعه الحصه اللي بتشرحوها اونلاين وقت الشرح نسجلها تمام ونستفيد بالتسجيل ده في ايه ان احنا نرفع التسجيل الفيديو اللي اتسجل ده نبدا نرفعه على اليوتيوب يبقى انت كده استفدت من التسجيل اللي انت عملته ان انت شرحت حصه اونلاين للطلبه وفي نفس الوقت رفعت فيديوهات على اليوتيوب .

طيب ده مميز في اي مميز ان الشرح بتاعك الناس كلها بقت تشوفه ده لو انت حابب ترفعه على اليوتيوب يعني الناس كلها بقت تشوفه طالب عايز يشوف شرحك ممكن دي حاجه طبعا تخليك تتشهر لو انت
الماده العلميه عندك قويه وطريقه العرض بتاعتك كويسه.

لو كنت مهتم بهذا الموضوع المهم…علق بي تم وانتظر الجزء الثاني مع معلومات مهمة للغاية

ارسال تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.